פיתוח מיומנות טיפול עצמי

יש נושאים עמוקים, שכדאי לטפל בהם אצל מרפא מנוסה. יש חוויות שרק אדם בעל כוחות יוכל לרפא, אבל במנעד הרחב של החיים יש המון נושאים שאדם יכול לרפא ולהתגבר עליהם בעצמו.

איך עושים את זה? הכנתי רשימה עם שלבים לפיתוח יכולת לטיפול עצמי:

  1. להפוך למודע – כל טיפול עצמי, מתחיל במודעות. אדם חייב להכיר בכך שקיימת איזושהי תמה שברצונו לשפר, לפתור או לשנות בחייו. השלב הבא יהיה, מודעות למחשבות ולתחושות שחווים.
  2. יכולת בחירה וראייה לטווח רחוק – לרוב האנשים יש יותר מתמה אחת, בה היו רוצים לטפל. כדאי לבחור במה שהכי מעכב או משפיע על החיים. חלק מהתמות קשורות אחת בשנייה וברגע שנטפל באחת, השנייה תיפתר מעצמה. לכן חשוב לברר עם עצמנו תמיד, מה השתפר ומה עדיין לא. רישום מסייע בכך.
  3. רישום ותיעוד – אנחנו חווים המון דברים, אלפי מחשבות חולפות בראשנו. כשאנחנו עוצרים ומקדישים זמן לכתוב את כל הנושאים בהם נרצה לטפל, יהיה לנו קל יותר לדעת מה הצלחנו לפתור ומה עדיין לא. כאשר מתעדים את הדרך שעוברים, ניתן להבחין בשינויים שעברנו. דרך הקריאה נראה דפוסים שהשתחררו, התקדמות שעשינו וגם נלמד מה פחות עובד אצלנו ומה יותר.
  4. התמדה – כמעט כל דבר שנבחר לשנות בחיינו, יוציא אותנו למסע. חשוב לא להתייאש בדרך, להבין שלפעמים לוקח זמן עד שהשינוי מגיע. כשיש מיקוד והתמדה, בשילוב מודעות, מתבצעת למידה והשינוי קורה.
  5. ניתוק מהמוח – משחר ילדותנו לימדו אותנו שהמוח יודע הכל. מחשבות עלולות לעכב את הריפוי שאנחנו מבקשים לעצמנו. לפעמים המוח מחפש משמעויות או פעולות שונות לעשות כשבפועל לחיות בהקשבה זה כל מה שיעזור. חשוב לשים לב שאנחנו לא חוזרים בכוח, על דפוס שכבר מצאנו והבנו שאינו מועיל לנו.
  6. בדקו תמיד מה למדתם – כל דפוס, אמונה והתנהגות באים ללמד אותנו דברים על עצמנו. מהם הדברים הטובים שלמדתם? מה אתם בוחרים לקחת אתכם הלאה?
  7. יכולת לשחרר – להחליט שאני רוצה לשנות, זה נהדר. השאלה היא, האם אני משחררת כל מה שיצוף בעקבות השינוי שאני מבקשת? לפעמים, החלק הקשה ביותר הוא לשחרר מחשבות ואמונות שונות שאספנו אלינו במשך השנים. להחליט לשחרר אמונה כמו “אחרי טוב יגיע רע”, או “לעולם לא אתגבר על x,y”.
  8. התמקדו בעצמכם – לכל נשמה בעולם יש בחירה חופשית. כשאתם מתיישבים לחשוב על רשימת נושאים שהייתם רוצים לשנות לטובה בחייכם, התמקדו בעצמכם. לנסות לטפל במערכת יחסים עם אדם אחר, קרוב ככל שיהיה – תידון לכישלון ככל הנראה. חשבו: מה בתוך מערכת היחסים מפריע לכם? כיצד הייתם רוצים להתנהל במערכת היחסים הזאת? מה מונע מכם? שפרו את עצמכם והשינוי במערכות היחסים, לא יאחר להגיע!
  9. דעו מתי לתת לעצמכם קרדיט ומנוחה – חשוב מאוד לעצור לבדוק את הדרך שעברנו. תהליכים יכולים לקחת זמן, לפעמים גם מספר שנים. חשוב לדעת לטפוח לעצמנו על השכם, להעריך את הדרך שעשינו. אם נמאס קצת, לפעמים מותר להרפות מעט. דברים מתרחשים כל הזמן, גם אם זה מתחת לפני השטח.
  10. דעו איך ומתי לבקש עזרה – לפעמים אנחנו מגלים שההתמודדות מכבידה או גדולה עלינו. לפעמים הדרך מתארכת עוד ועוד, זה הרגע לפנות למטפל טוב שיסייע לכם. אל תראו בזה כישלון, אלא הצלחה גדולה. מודעות היא המתנה הגדולה ביותר שתוכלו להעניק לעצמכם.
שתפו

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.