שנת הלימודים עומדת להתחיל, אני זוכרת את עצמי כילדה וכמורה – תמיד עם כאבי בטן ביום שלפני. לפעמים נדמה לי שלנצח אתרגש בראשון בספטמבר… אם גם אתם או ילדיכם מתרגשים וחוששים מההתחלה החדשה שבפתח, הכנתי שלושה תרגילים שתוכלו לתרגל עם הילדים, או עם עצמכם. כדאי להבין קודם מה אתם או הילד מרגישים, כדי שתוכלו להתאים את התרגיל הנכון.

התרגשות:

התרגשות נתפסת, לרוב, כמשהו חיובי. אנחנו מצפים למשהו, מקווים שתהיה חוויה טובה והגוף מתחיל להגיב. לפעמים, יש תחושה שקשה להכיל את ההתרגשות בתוך הגוף ואז יוצאים מאיזון. קיימת דרך ללמד את עצמנו ואת הילדים שלנו, שאנחנו מסוגלים להכיל את ההתרגשות. שזה בסדר לתת לה לשטוף את הגוף ולשמוח בה, מבלי לצאת מאיזון.
שבו עם הילד, (אפשר גם בלעדיו), נשמו עמוק ודמיינו שהילד עומד/שוכב ולפתע מגיעים אלפי פרפרים ומתיישבים עליו בעדינות. הנחו את הילד בעדינות – פרפר אחד התיישב על הלחי ומדגדג אותה, עוד פרפרים התיישבו על האף והמצח ומלטפים אותם. המשיכו “להושיב” פרפרים על כל הגוף שלו ותמיד תוודאו שהם מדגדגים אותו ושקל ולא כבד לו.
אתם יכולים לספר לילד שכמו שהצליח להחזיק את הפרפרים, כך הוא מצליח להתמודד עם ההתרגשות – היא נעימה, מדגדגת וזה בסדר לעמוד במקום ולהרגיש אותה.

התרגיל מתאים לכל הגילאים, אם הילד קטן דמיינו אותו ואם התרגיל נועד עבורכם, דמיינו את עצמכם.

לחץ/חרדה:

כשאדם לחוץ, קשה לו להגדיר מדוע בדיוק – מה שעלול להכניס אותו ללחץ נוסף. לכן מטרת התרגיל הזה היא לעטוף את הילד ולעזור לו לנשום עמוק.

שבו יחד, (אפשר גם בלי הילד) נשמו עמוק ודמיינו מפל של מים זוהרים שוטף את הילד. המים נעימים, רכים ולא מכאיבים. הם שוטפים ממנו את כל התחושות הלא נעימות ומכניסות אוויר נקי לריאות שלו.
בשלב הבא, דמיינו אור בצבע בהיר (שאלו את הילד איזה צבע הוא רואה), עוטף את הילד ושומר עליו. האור הזה לא צמוד אליו, יש לילד מקום להתנועע בתוכו בחופשיות. האור מזכיר לילד את כל התכונות הנפלאות שקיימות בו – אמרו אותן יחד בקול (יצירתיות, סקרנות, טוב לב וכו’). האור שומר שלא כל דבר יוכל להיכנס, רק מה שהילד מסכים לקבל אליו.
מטרת התרגיל היא לגרום לילד להרגיש בטוח בעצמו, לזכור את כל התכונות הטובות שקיימות בו. אלו הם הכלים באמצעותם יוכל להתמודד עם כל דבר בחיים. אולי אי אפשר לדעת מה יהיה בבית הספר/בגן – אבל הוא יודע שיש לו את כל הכוחות להתמודד ולהצליח, לכן הוא יכול לסמוך על עצמו. בנוסף, תמיד נעים להרגיש שיש מישהו ששומר עלינו. לילדים יש דמיון מפותח יותר, לכן הם ירגישו את נוכחות כדור האור סביבם טוב יותר ויוכלו לקבל ממנו כוחות, במידה ויזדקקו להם.

התרגיל מתאים לכל הגילאים, אם הילד קטן או לא משתף פעולה דמיינו אותו בתוך האור ונסו לראות את כל התכונות הטובות שלו שם יחד בפנים. אם אתם עושים את התרגיל על עצמכם, קודם שבו וכתבו את התכונות החזקות והטובות שקיימות אצלכם.

פחד:

התחושה של חוסר השליטה, איך יהיה, מה יהיה, איך יתייחסו אלי, איך אגיב – יכולה להיות מאוד מציפה.
המחשבות מתרוצצות בראש, הדמיון נושא אותנו אל עבר ההתרחשויות הגרועות ביותר שיכולות להיות. זה נעשה מתוך ניסיון להגן עלינו, שננסה להתכונן. אך בפועל – זה רק פוגע בנו, הרי לא ניתן להתכונן לקראת מה שאינו ידוע. ילדים מתקשים להסביר מה מתחולל בתוכם, לכן חשוב שנסייע להם להבין מה הם מרגישים ואיך אפשר להתמודד עם הרגש.

שבו עם הילד, נשמו יחד, שאלו אותו היכן הוא מרגיש את הפחד? איפה הוא נמצא בגוף? באיזה צבע הפחד? האם הפחד מדבר? מה הוא מספר לך? מפני מה הוא מנסה להגן עליך?
האם אתה מרגיש צורך בהגנה הזאת? אולי אתה כבר יכול להתמודד ולעדכן את הפחד שאינך זקוק לו? אתם יכולים לסייע לילד ולספר לו שלדעתכם, בזכות תכונות מסוימות שקיימות אצלו – הוא מסוגל להתמודד עם כל דבר.
המשיכו לשוחח עם הפחד, עד שהילד ירגיש מחוזק.

המטרה בתרגיל היא להעלות את המודעות של הילד לפחדים שלו, ולכך שביכולתו לנהל אותם. ברגע שמקשיבים ומשוחחים עם הפחד, מגלים שהוא לא נורא כמו שחשבנו, אפשר לפרק אותו לגורמים קטנים יותר ואז הרבה יותר קל להתמודד אתו.

התרגיל מתאים מגיל 3 בערך, או לפי הוורבליות של הילד. השתמשו בידע ובהיכרות שלכם את הילד. התאימו את השפה לרמת ההבנה שלו. ילדים קטנים, עד גיל 7 יכולים לבצע את התרגיל בעיניים פקוחות. ילדים גדולים יותר ומבוגרים, עם עיניים עצומות – כדי שתת המודע יהיה זה שמדבר ולא המוח המודע.

ממליצה לשלב את התרגיל הזה, עם ההגנה שמצורפת לתרגיל של הלחץ.

על הקבוצה שלי כבר שמעתם?
מוזמנים להצטרף לקבל תרגולים נוספים, לשאול שאלות ולשתף חוויות אישיות שלכם.
מתרגלים מיקוד בטוב 

שתפו