איך לזהות מתי המטפל שבחרתי אינו מדויק לי

מטפלים אנרגטיים, הילרים, קואוצ’רים, מלווי תהליכים – חלק מרשימה ארוכה של מטפלים שקיימים בשוק היום. כל כך הרבה אופציות ואפס אכיפה, איך אפשר לדעת במי לבחור? הכנתי כמה טיפים מהניסיון והידע שלי, כמטופלת וכמטפלת.

  1. המלצות מחברים – זה מעולה, יחד עם זאת קחו את ההמלצה בערבון מוגבל. אנחנו אנשים שונים, כל אחד מאיתנו מצוי במקום ושלב אחר בחייו. קרו מקרים בהם חברות שיבחו מטפלת וכשהגעתי אליה, לא הבנתי על מה ההתרגשות והמהומה. במקרים כאלה, אין טעם למשוך את הזמן. הרגשת שאין חיבור? זה הרגע להיפרד כידידים ולהמשיך הלאה.

  2. תחושת בטן – תמיד תקשיבו לבטן שלכם. לא משנה מה המטפל יספר לכם על עצמכם, או יבטיח לכם. ברגע שהבטן שלכם טיפה מתהפכת, זזה, אינה רגועה – סימן שאתם לא במקום המדויק לכם. אל תתפתו להקשיב- מה שחשוב לחייכם, ימצא את דרכו אליכם.

  3. זמן הסתגלות – אני לא בטוחה שיש דבר כזה. מטפל הוא אדם שאנחנו צריכים להרגיש בנוח להגיע אליו לטיפול או לשוחח אתו. אם מסיבה מסוימת אנחנו נרתעים או נדרכים לפני טיפול, משהו שם לא עובד. הפעילו שיקול דעת ושאלו את הבטן שלכם – התחושות האלו הן בגלל מה שעלול לעלות בטיפול עצמו או בגלל המטפל? אם התשובה היא המטפל, היפרדו לשלום וחפשו אדם אחר, שנעים לכם בחברתו ואתם סומכים עליו.

  4. מטפל שמושך לעוד טיפולים- החלטתם שלא מתאים לכם יותר להגיע אל המטפל שבחרתם?
    אתם מרגישים שהצלחתם להשיג את המטרה לשמה התחלתם את הטיפולים?
    שימו לב אם המטפל מנסה למשוך אתכם עם משפטים כמו: “אני מרגיש שאתה ממש צריך את העזרה שלי”, “הרגשתי אותך כל השבוע”, “מרגיש לי שיש לנו עוד עבודה/תהליך לעשות”.
    למטפלים רבים יש יכולת להרגיש אנרגיה של אחרים, גם אני יכולה להרגיש כל אדם שאבחר, זאת דווקא הסיבה שלעולם לא אשתמש ביכולת הזאת, מבלי שנתבקשתי! אני מרגישה חובה לכבד את הפרטיות של האדם העומד מולי. לכל אחד שמורה זכות הבחירה – מה לחשוף ומה להשאיר כרגע עמוק בתוכו. מי אני שאקבע עבורך אחר מה נכון לך לדעת כרגע ומה לא? בחירה לסיים טיפולים, יכולה אולי להעציב אותי – מתוך הבנה וראייה מה עוד צפוי להשתפר אצל המטופל שלי. ועדיין, הבחירה היא שלך ואני מכבדת אותה.

  5. אוצר מילים – שימו לב למילים בהן משתמש המטפל. האם הוא מחזק ומעצים אתכם?
    מטרת הטיפול היא לחזק את המטופל, לא לייאש אותו. יש רגעים בהם מטפל גורם למטופל להתעמת עם עצמו. חשוב לוודא שזה נעשה ברגישות, בצורה מחזקת ולא באופן שיחליש אותו. אין טעם לשים דגש על העבר או על דברים שליליים בחיי המטופל. חשוב יותר לראות את ההווה ואת העתיד אותו הוא מבקש לעצמו. חשוב להשתמש במילים מעצימות, מחזקות, מכילות שיסייעו להצלחת התהליך.

  6. שפה – חשוב לבחור במטפל שמדבר בשפה שאנחנו מבינים. אם הדיבור שלו מסתורי, לא מובן, אינו ארצי, ססמאות, או כל דבר שקשה להבין – איך נוכל לקחת לעצמנו את מה שבאנו בשבילו?
    כמובן שהבנה היא אישית, אני יכולה להבין מצוין מטפל, שחברה שלי לא תצליח להבין מה הוא רוצה ממנה.

  7. דרמה – אנחנו מגיעים לטיפול כדי להתגבר על חוויות מסוימות או לעבור תהליכים עם עצמנו. אם אנחנו יוצאים נסערים, או בתחושה שחיינו הם בלאגן שלם שאין איך לסדר, כנראה שמשהו מתפספס.

  8. מטפל שמערער אותנו אל מול האנשים שנמצאים בחיינו, או מדרבן אותנו להחלטות מסוימות, שאיננו שלמים איתן – אינו עובד בהכרח לטובתנו. יש לתת על כך את הדעת. מטפל טוב יסייע לך לעבור תהליך, להגיע למסקנות מדויקות עבורך. מטפל טוב יפשט עבורך את הדברים, יפרק לגורמים את הקשיים והפחדים, כדי שתוכל לראות מעבר להם.

  9. קשב – בליווי/טיפול קיימים שני צדדים, המטפל והמטופל. חשוב שתרגישו בנוח להביע את דעתכם, לשאול שאלות, להאיר או לבקש כל מה שעולה על דעתכם – שיוכל לסייע לאיכות הטיפול. שימו לב, אני לא אומרת שבטוח תקבלו תשובה חיובית על כל מה שתבקשו. לכל אדם ומטפל הגבולות שלו וההרגלים שלו. יחד עם זאת, חשוב לדעת שאתם מסוגלים לבקש מבלי לקבל דחייה אוטומטית או התגוננות. חשוב לשים לב שיש תשובה עם הסבר ושיש אפשרות לנהל שיח ולא רק צד אחד מוסמך לדבר, בעוד הצד השני שם רק כדי להקשיב וליישם.

  10. הסכמה כוללת – מפגש עם מטפל אמור להיות נעים, יחד עם זאת נסו לבחון האם הוא אומר לכם דברים שברצונכם לשמוע? כפי שציינתי, מטפלים רבים יודעים להרגיש אנרגטית מה עובר עליכם ולכן יכולים לספק לכם את מבוקשכם. אין בכך פסול, כאשר לא נעשה שימוש לרעה במידע הזה. קחו בחשבון שיתכן מאוד שמטפל יאמר לכם דברים שיעוררו בכם התנגדויות מידי פעם. חשוב לבדוק את האיזון – לא דברים שרק מעוררים התנגדות ולא דברים שאתם רוצים לשמוע.
    כשמטפל אומר לכם מה שאתם רוצים לשמוע, הוא אינו יורד לעומק – אלא מחפש דרכים להשאיר אתכם מרוצים ולפעמים נאמנים, כדי שתגיעו שוב ושוב ושוב.

  11. הבטחות גרנדיוזיות ופתרונות קסם – שינויים אמתיים משיגים באמצעות תהליך. אני מאמינה שטיפול דרך תת המודע, מהיר הרבה יותר מטיפול פסיכולוגי. ברגע שאני מגיעה אל האמונה הטמונה בתת המודע, קל הרבה יותר לשנות אותה ולשפר את איכות חיי האדם שאני מלווה. יחד עם זאת, חלק מאוד חשוב הוא לדבר על הדברים שהוא למד בדרך ולתרגל את השינוי שהוא רוצה בחייו.
שתפו

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.